avation
هوانوردی

 در ایران و در TMA این دو دسته پرواز میکنند ← IFR & Controlled VFR

- AIP → State Of The Authority Of State

- PAN → Urgent & Distress Signal

- VFR subject to control → control airspace (instrumentvisual)

- intercepted aircraft shall follow intercepting aircraft visual signal

- 30 دقیقه قبل از باطل شدن Flight Plan باید آنرا تمدید کنیم .

- در ایران QNH تا فاصله 25 مایلی معتبر است .

- we shall switch landing light twice if controller required .

- upper level of FL280 = FL310

- carry oxygen mask in pressurized airplane above the 25 000 feet



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:جزوه AIR LOW, توسط theosophy

 

 

در صنعت هوانوردی از مهمترین مسائل ، ایجاد سلامت و ایمنی درپرواز می باشد ، که اطمینان از سلامت کامل بدنه ، موتور و سیستم های داخلی یک هوپیما است.

که این امر توسط متخصصین تعمیر و نگهداری هواپیما انجام می گیرد.

دانشجویان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در چهار بخش ، اطلاعات پایه را کسب می کنند که این چهار بخش عبارت اند از :

 

1-             زبان انگلیسی

2-             دانش عمومی و پایه شامل : فیزیک ، مکانیک ، ترمودینامیک و ...

3-             دانش تخصصی ،  شامل : آیرودینامیک ، موتور جت ، موتور پیستونی ، بدنه هواپیما ، سیستم های آلات دقیق هواپیما

4-             کارگاه های تخصصی هواپیما که شامل دروس عملی درس های تخصصی می شود.

 

دانشجویان پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک آکادمی از وزارت علوم به هواپیمایی کشوری معرفی می شوند تا در آزمون نهایی متور یا بدنه هواپیما شرکت کنند و در صورت موفقیت در این آزمون ، به آنها مدرک پایه ( A&P)  داده می شود که بر اساس این مدرک می توانند در شرکت های حمل و نقل هوایی (خطوط پروازی) و کارخانه های ساخت – تعمییر موتور و بدنه هواپیما استخدام شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما پس از چند سال فعالیت در یک شرکت یا کارخانه و بدست آوردن تجربه و تخصص لازم ، بر اساس نیاز شرکت یا کارخانه مورد نظر برای آزمون تخصصی به هواپیمایی کشوری معرفی می شوند.برای مثال یک متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما امکان دارد برای تخصص موتور بوئینگ 747 یا بدنه ایرباس . موارد دیگر به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شود و در صورتی که در آزمون تخصصی این رشته موفق گردد به اومدرکتخصصی داده می شود و بر اساس این مدرک می تواند به هواپیمایی که در آن تخصص پیدا کرده است ، اجازه پرواز دهد واز لحاظ فنی ، صلاحیت پرواز هواپیمای مورد نظر را تائید نماید.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, توسط theosophy

 ابتدا اجزای اصلی تشكیل دهنده یك هواپیما را بررسی میكنیم :

1)Fuselage :

به بدنه اصلی هواپیما میگوییم كه تمام قسمتهای دیگر به آن متصل میشوند و فضایی است كه مسافرین و بار در آن قرار میگیرد .

2)Wing :

این قسمت موظف به تولید نیروی بالا برنده یا همان Lift است كه بعدا در مورد آن بحث میكنیم .

3)Empennage :

به مجموعه دم هواپیما میگوییم كه باعث پایداری حركت مستقیم الخط هواپیما میگردد .

4)Landing Gear :

شامل چرخها و كمك فنرها ( Shuck Strut ) و ترمزها است

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:جزوه فارسی ایرودینامیک,aerodynamic farsi, توسط theosophy

خلبانی از کودکی از جمله شغل‌های مورد علاقه بسیاری از افراد بوده است و شاید این بازگردد به آرزوی دیرینه پرواز که انسان‌ها همواره آن را پیگیری ‌کرده‌اند.

در ایران خلبانی برای زنان کمی شرایط سختی‌تری دارد و عملا در شرایط بسیار خاص اتفاق می‌افتد اما این امر سبب نشده تا بخشی از زنان علاقه‌مند به این حرفه از آن دوری کنند.

به گزارش ایسنا،‌ یکی از پنج کمک خلبان زن کشورمان ضمن اظهار تاسف از این‌که بسیاری از خانم‌ها قبل از من شروع کردند و هنوز جذب ایرلاین نشده‌اند، می‌گوید: خانم‌ها می‌توانند وارد این حرفه شوند اما در ایران بسیاری از وجود خلبانان خانم تعجب می‌کنند. او آرزوی پرواز را دلیل خلبان شدنش می‌داند و به حمایت خانواده برای ورودش به این حرفه اشاره و تصریح می‌کند: پدرم برای این‌که خلبان شوم یک خانه فروخت. علاوه بر شوق پرواز، از دغدغه‌اش برای تخریب سواحل شمال کشور و تبدیل شدن آن به بافت مسکونی می‌گوید و اضافه می‌کند: تنها جایی که از فرازآسمان ایران مثل الماس می‌درخشد خط ساحلی دریای خزر است که در حال از بین رفتن است، کشورهای همسایه جنگل‌های مصنوعی احداث می‌کنند تا بتوانند توریست جذب کنند اما، ما چیزی را که داریم از دست می‌دهیم.

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:خلبان زن ایرانی, توسط theosophy

 آموزش خلبانی مسافربری: داشتن شغل خلبانی نیازمند آموزش های منظم و داشتن گواهینامه خلبانی است. آموزش های خلبانی شامل سه مقطع اصلی: PPL، CPL و IR می باشد که در هر مقطع دانشجو می بایست آموزش های تئوری و پروازی را بر طبق آیین نامه های سازمان هواپیمایی کشوری با موفقیت به اتمام رساند.

آموزش خلبانی شخصی PPL: پرواز با هواپیما نیازمند آموزش های منظم و داشتن گواهینامه خلبانی است. دارنده گواهینامه خلبانی شخصی PPL مجاز می باشد به عنوان سر خلبان و یا کمک خلبان بر روی هواپیماهای مختلف با پیروی از مقررات VFR  به منظور استفاده شخصی پرواز نماید.

آموزش خلبانی بازرگانی CPL: داشتن شغل خلبانی مسافربری نیازمند آموزش های منظم و داشتن گواهینامه خلبانی بازرگانی است. دارنده گواهینامه خلبانی بازرگانی CPL مجاز می باشد به عنوان سر خلبان هواپیماهای یک خلبان و همچنین کمک خلبان، با پیروی از مقررات VFR ، خلبانی هواپیما را به عهده گیرد.

آموزش پرواز با دستگاه  IR : داشتن شغل خلبانی مسافربری نیازمند آموزش های منظم و داشتن گواهینامه ها و مجوز های خلبانی است. دارنده این مجوز مجاز می باشد با استفاده از مقررات IFR خلبانی هواپیما را بر عهده گیرد.

آموزش دیسپچری : دیسپچر پرواز با داشتن دانش و تخصص بالا و کاملآ حرفه ای بعد از خلبان مسؤولیت مدیریت راهبردی یک پرواز را از شروع  تا پایان بر عهده دارد. دیسپچر پرواز می بایست معلوماتی هم طراز با خلبانان را در کنار تجربه کاری دارا باشد تا بتواند به خلبان هواپیما در عملیاتی شدن ایمن پرواز یاری رساند.

ارسال در تاريخ پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:آشنایی با دوره های خلبانی و دیسپچری,, توسط theosophy

 علاقه مندان به تهیه pdf کتب هواپیمایی میتوانند به وبلاگ زیر مراجعه کنند:

aviationlibraries.loxblog.com/

ارسال در تاريخ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:http://aviationlibraries,loxblog,com/, توسط theosophy


 سوراخ محافظ وارد محوطه شديم و از يه لحظه غفلت سرباز سر پست استفاده كرديم و خودمون رو رسونديم به هواپيما!!
درش باز بود!! واي خداي من! انگار دنيا رو داده بودند به علي! در هواپيما رو باز كرديم و تو اون تاريكي، تو محوطه نظامي و تو شرايط جنگي مملكت رفتيم سوار هواپيما شديم...

بقیه در ادامه مطلب.....





ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ یک شنبه 16 مهر 1391برچسب:خاطره علی فخر,استاد فخر,کاپیتان علی فخر,امیر احمدی, خاطرات علی فخر, توسط theosophy

 

host7.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/86/932fbfd9046167f90e26cb1e60039cc4257060.mp4


این هواپیما که چرخ دماغه‎اش دچار مشکل شده بود، نزدیک به دو ساعت در اطراف فرودگاه می‌چرخیده تا راهی امن برای فرود بیابد. عاقبت مکانیک فرودگاه این ریسک رو قبول می‌کنه و با ماشین به زیر چرخ جلو می‌ره تا دماغه هواپیما به جای برخورد با زمین پشت ماشین قرار بگیره و هواپیما به آرامی متوقف بش.mp4

 حتما ببین:

http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/27/6f2aa9ae95ea9e7a80dd9463b12e501278605.mp4

ارسال در تاريخ سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:فرود ماهرانه ,nice landing,, توسط theosophy

 تنها کسی که از ابر رعد و برق جان سالم به در برد!(حتما بخوانید)

در 27 جولای 1959 رانکین یک سرهنگ آمریکایی در ارتفاع 47000 پایی مجبور به ایجکت از جت خود میشود ،تقریبا تمامی انسان ها توانایی تحمل دمای -57 و فشار را در این ارتفاع را ندارند با ا...
ین حال سرهنگ در این شرایط به هوش و سالم میماند تا در یک ابر رعد و برقی گرفتار می شود در حالی که او باید خود را تا 10 دقیقه از این شرایط نجات می داد جریانات بالا رونده اورا به مدت 40 دقیقه در ابر نگه می دارد و وبا اولین برق چشمش کور وبا رعد گوشش کر و با برخورد قطعات تگرگ زخمی به زمین باز میگردد !فکر نکنم دیگه کسی علاقه به رفتن در ابر رعد و برقی رو داشته باشه!!!
 

JEPPESEN PPM GFD

 

ارسال در تاريخ سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:رعد و برق, عبور از رعد و برق,thunderstorm,inside thunderstorm, توسط theosophy

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد